Високі оберти холостого ходу: причини і що робити

Для початку скажу про головне — чим це загрожує? А вже потім поговоримо про причини та методи лікування. Високі, і навіть лише «трохи підвищені» оберти холостого ходу двигуна — це вже саме по собі привід занепокоїтися, адже щось у моторі працює «не так». Найочевиднішим наслідком є перевитрата пального, коли при очікуваних 6-7-8 літрах на сотню раптом «вилазить цифра» 10–12 л/100 км, а то й більше!
І неприємно, і затратно, тому рекомендую — одразу ж до фахівців, до професіоналів! А от «страшилки» щодо «прискореного зносу» — це вже вторинне, адже насправді двигун «вбивають» не підвищені чи навіть високі обороти колінвала, а критичні й запредельні, як на найпершому фото. Тут двигуну, буває, залишається жити всього кілька хвилин. Мотористи таке називають — «двигун пішов у рознос». Але це вже трохи інша тема.
Високі оберти двигуна на холостому ходу — причини
Найперша й найпоширеніша причина — це забитий повітряний фільтр. Я, наприклад, знаю таких автовласників, які не змінюють фільтр роками! І їхні «аргументи» (на їхню думку) цілком логічні — а навіщо?
Пояснюю: з одного боку, здавалось би, запчастина копійчана, а з іншого — дуже важливий елемент будь-якого двигуна. Річ у тім, що пісок, сміття і навіть «просто» дорожній пил — це насправді дуже сильний абразив. Мотористи можуть багато розповісти про пошкоджене дзеркало циліндрів, про «незаводську» хонінговку, про подряпини на поршнях і внутрішніх стінках циліндрів, а то й про задирки. Недарма експлуатацію автомобіля у столицях світу та великих містах виробники відносять до найвищої — третьої — категорії умов експлуатації. Так само — як і, наприклад, експлуатацію авто в пустелі або в запиленому степу.
У разі засмічення повітряного фільтра в циліндрах підвищується так званий протитиск, і в камери згоряння потрапляє пере збагачена паливна суміш. Як результат — піднімаються оберти холостого ходу: замість “штатних” 700–800 об/хв — усі півтори тисячі (1500–1800 об/хв).
Усі причини можна розділити на дві великі групи:
- Підвищені оберти в карбюраторному двигуні;
- Підвищені оберти в інжекторному, зокрема — і в дизельному.
Карбюраторний двигун
Подібних моторів нині небагато, а їхні власники часто й самі вміють знайти причину та усунути її. Лише нагадаю, що саме слід зробити і як:
- Перевірити та переналаштувати регулювання в системі холостого ходу, хоча цих систем, у свою чергу, також може бути «ціла жменя» — від «простого клапана» на карбюраторі Солекс і до ЕПХХ у карбюраторах Вебер різних поколінь.
- Перевірити чистоту та працездатність жиклерів.
- Роботу повітряної заслінки (або заслінок) карбюратора;
- Роботу дросельної заслінки — чи не деформована, чи не заклинила, чи не порушилось регулювання приводу тощо.
- Перевірити та виставити рівень пального в поплавковій камері: якщо він завищений, то карбюратор однозначно буде «переливати», а звідси — і високі оберти, і той самий перевитрата.
Інжекторний (вприсковий) двигун
Причиною підвищених обертів завжди є надто багата паливоповітряна суміш, а от причин — просто величезний список.
Механічні причини
Причиною високих обертів можуть бути:
- банально злетіла поворотна пружина на будь-якій із тяг від педалі акселератора до заслінки;
- заїдання або заклинювання троса чи тяги дросельної заслінки;
- підсмоктування повітря через прокладки або трубки колектора, через ущільнювачі форсунок і так далі…
Але в будь-якому разі (і в будь-якому двигуні) пошук починаємо від простих і малозатратних причин — до дорогих і складних, і починаємо (як і в карбюраторних моторах) з очищення та перевірки роботи… повітряного фільтра, а вже потім — дросельної заслінки та далі.
Електричні та «електронні» причини
Як відомо, приготування паливоповітряної суміші, визначення її кількості, а також часу та інтенсивності впорскування плюс визначення кута та моменту іскроутворення в сучасному двигуні забезпечує ЕБУ. Саме сюди, в електронний блок управління, надходить просто величезний масив даних із різноманітних датчиків, яких, залежно від конструкції двигуна та авто, може бути цілий «мільйон»:
- Датчики систем запалювання — мова про бензинові та газобалонні ДВЗ;
- Датчики та контролери систем живлення — залежно від типу пального (бензин або дизель);
- Датчики й актуатори систем газорозподілу та рециркуляції (EGR), якщо така система передбачена у вашому двигуні;
- Датчики та індикатори систем мащення;
- Датчики систем охолодження ДВЗ, а також багатьох інших механізмів та вузлів — МКПП, АКПП, електронних компонентів трансмісії, ходової частини тощо.
Достатньо сказати, що лише в самому двигуні різних датчиків близько (або навіть більше) десятка:
- Датчик витрати повітря — некоректні дані, які він надсилає в ЕБУ, можуть провокувати нестабільні оберти ДВЗ.
- Датчики тиску оливи, і їх інколи в двигуні не один і не два — залежно від складності конструкції мотора.
- Датчик положення колінчастого вала.
- Датчик положення розподільного вала (розподільних валів).
- Датчик положення дросельної заслінки; у разі несправності датчик однозначно слід замінити.
- Датчики температури охолоджувальної рідини, яких також може бути не один і не два у контурах системи охолодження.
- Датчик температури повітря, що надходить з атмосфери в двигун.
- Датчики температури та, головне, складу вихлопних газів, і таких датчиків також може бути кілька.
- Датчики/регулятори холостого ходу,
…і так далі…
Примітка: досить часто разом із підвищеними обертами можуть бути й так звані «плаваючі оберти», коли двигун ніби й не «лихоманить», але стрілка тахометра не стоїть на місці, а коливається. Обидві проблеми можуть бути наслідком одних і тих самих «розладів» або несправностей.
І куди податися бідному селянинові?
У разі підвищених обертів холостого ходу, плаваючих обертів та/або будь-яких інших несправностей і відхилень від нормальної роботи двигуна — одразу на профільну СТО до фахівців. Давній «карбюратор» ще можна відремонтувати й відрегулювати в дядька Василя в гаражному кооперативі, але сучасний двигун потребує відповідних знань, освіти, а головне — дуже специфічного інструментарію. Мало продіагностувати й відкоригувати ЕБУ на програмному рівні — потрібно ще мати склад запасних частин і комплектувальних, а таке є лише в спеціалізованому автосервісі, наприклад, ТУТ.
Сергій Жебаленко,
автомобільний інженер, журналіст,
редактор автомобільної програми «Мотор-ТВ»,
спеціально для Injector.ua
Корисне Високі оберти холостого ходу: причини і що робити
