Регулятор холостого ходу (РХХ)

Регулятор холостого ходу — датчик, який використовується в системі двигуна для стабілізації інтенсивності його обертів на холостому ходу.
РХХ являє собою електродвигун крокового механізму, оснащений пружинною конусною голкою. У процесі роботи двигуна на холостих обертах у нього подається, оминаючи закриту заслінку дроселя, необхідне для його коректної роботи повітря. Воно надходить в обхід завдяки зміні прохідного перерізу в додатковому каналі подачі повітря. Цей потік ідентифікується датчиком масової витрати повітря (ДМРВ), і залежно від його кількості електронний блок управління формує подачу паливної суміші двигуну через форсунки, посилаючи на них сигнал. Відповідно до даних датчика положення колінчастого вала (ДПКВ) контролер слідкує за частотою обертів двигуна і, згідно з поточним робочим режимом мотора, регулює роботу РХХ, таким чином збільшуючи або зменшуючи кількість повітря, що подається в обхід закритої <a href=”https://injector.ua/uk/chistka-droselnoii-zaslinki-u-kijevi.html”>дросельної заслінки</a>.
Електронний блок керування підтримує необхідні обороти холостого ходу у двигуні, прогрітому до робочої температури. Якщо ж температура мотора не досягла потрібного рівня, ЕБУ за допомогою РХХ підвищує кількість обертів і таким чином забезпечує необхідний прогрів двигуна при відповідних параметрах колінчастого вала. Такий режим роботи дозволяє автомобілю стартувати одразу, без попереднього прогрівання.
Регулятор холостого ходу інтегрований у корпус дросельної заслінки та кріпиться до нього за допомогою двох гвинтів. На частині автомобілів елементи цих кріпильних болтів можуть бути зафіксовані лаком або навіть розсвердлені, що дещо ускладнює деінсталяцію РХХ для його <a href=”https://injector.ua/proverka-regulyatora-holostogo-hoda.html”>заміни або чистки</a> та заміни повітряного клапана. Тому в таких випадках дуже складно зняти РХХ без демонтажу всього корпусу дросельної заслінки.
Оскільки РХХ є виконавчим пристроєм, його самодіагностика неможлива. Саме тому у разі несправності РХХ індикатор “CHECK ENGINE” не загориться. Ознаки поломки РХХ частково схожі з несправностями датчика положення дросельної заслінки. Єдина різниця — при виході з ладу ДПДЗ індикатор “CHECK ENGINE” обов’язково загориться.
До симптомів некоректної роботи регулятора холостого ходу належать: хаотичне зниження або підвищення частоти обертів двигуна, зупинка роботи мотора під час вимкнення передачі, “плаваючі” обороти на холостому ходу, зменшення обертів. Щоб зняти РХХ, потрібно лише вимкнути запалення, від’єднати його від чотириконтактного роз’єму та відкрутити два гвинти, на яких він тримається. Установка РХХ відбувається у зворотному порядку, але обов’язково перевіряється відстань між фланцем і кінцевою точкою конусної голки — вона має бути не меншою ніж 23 мм. Крім цього, необхідно змастити моторним маслом ущільнювальне кільце, розташоване на фланці.
Корисне Регулятор холостого ходу (РХХ)