Помилка P0016: що вона означає, які причини та як її усунути?

Асинхронність — це і є помилка P0016 під час проведення комп’ютерної діагностики. Вона належить до системної несправності газорозподілу двигуна внутрішнього згоряння, впливає на рівень компресії в циліндрах і роботу мотора загалом.
Технічна довідка
Спочатку проведу невеличкий автолікбез. Для контролю роботи пристроїв і компонентів ГРМ (газорозподільного механізму), і зокрема — для взаємного узгодження кутів та швидкості обертання колінчастого та розподільчого валів електронний блок управління (ЕБУ) використовує сигнали датчиків положення цих валів. Вони, до речі, так і називаються — датчик положення колінвала та датчик положення розподільчого валу (або валів, якщо їх два). За алгоритмом роботи вони можуть бути різними — імпульсними або аналоговими, залежно від конструкції вашого двигуна.
Якщо трапляється рассинхронізація роботи валів, то наслідки можуть бути абсолютно непередбачуваними — від підвищених чи «плаваючих» обертів і «лихоманки» двигуна до «зустрічі на Ельбі» клапанів із поршнями. А наслідки такої «зустрічі» можуть бути вкрай тяжкими — аж до капітального ремонту двигуна та заміни цілих його частин: головки блока і навіть самого блока циліндрів, що фактично означає заміну ДВЗ.
Основні ознаки появи помилки
При незначному «розладі» сигналів цих датчиків двигун продовжить працювати, але на панелі приладів періодично може загорятись індикатор «CHECK ENGINE». А під час першої ж комп’ютерної діагностики на екрані сканера з’явиться та сама «помилка Р0016».
У багатьох сучасних конструкціях (у разі загрози) ЕБУ дає команду двигуну перейти в аварійний режим або взагалі вимикає подачу пального та іскроутворення. Про наявність помилки P0016 можна зрозуміти за такими ознаками:
- спочатку з’являються проблеми із запуском двигуна, особливо на холодну;
- далі пропуски запалювання (лихоманка та ривки) можуть проявлятися при роботі під навантаженням, наприклад, під час руху внатяжку або на підйом;
- згодом можна спостерігати нестабільні «плаваючі» або підвищені холості оберти на тахометрі;
- і, зрештою, змінюється характер звуку вихлопу.
Примітка: ті «страшилки» в інтернеті, на які посилаються недосвідчені люди (типу підвищеної витрати пального чи сірого диму з вихлопу), не значать нічого в порівнянні з потенційною або назріваючою «капіталкою» двигуна. Але в будь-якому випадку — за першої ж підозри їдьте до спеціалістів!
Причини появи помилки Р0016
Помилка Р0016 переважно характерна для двигунів із ланцюговим приводом ГРМ, але й на «ременних» вона також зустрічається. Оскільки датчиків, контролерів і різних актуаторів у сучасному двигуні дуже багато, то й причин його некоректної роботи теж чимало. А безпосередньо цю помилку можуть провокувати такі несправності:
- Поганий контакт — саме з нього варто починати пошуки, за принципом «від простого до складного».
- Засмічення фільтра клапана; залежить від складності конструкції конкретного ДВЗ.
- Забруднення моторної оливи й, як наслідок, засмічення каналів системи змащення — залежить виключно від дисциплінованості власника авто та дотримання термінів ТО. Простіше кажучи — слідкуй за своїм мотором!
- Дефекти приводів газорозподільного механізму через природний знос — розтягнутий або провислий ланцюг чи ремінь, інші механічні пошкодження та знос роликів, успокоювачів, натягувачів тощо.
- …і ще величезна кількість причин, а завершує цей список збій електронного характеру — програмного забезпечення, наприклад, у роботі керуючого клапана системи зміщення фаз, а головне — у самому ЕБУ.
Підкреслю, що це принципово важливо — все вищеперераховане стосується «базових параметрів». Якщо ж заглиблюватися в конструктивні особливості, причин стане ще більше. Адже навіть гідрокомпенсатори клапанів значно ускладнюють конструкцію двигуна та ГРМ. А що вже казати про фірмові системи, такі як CVVT — Continuous Variable Valve Timing, або тойотовська VVT-i — Variable Valve Timing with intelligence. Додайте сюди також власні розробки гігантів автопрому BMW, Mercedes, Rolls-Royce… І, до речі, всі вони українською зводяться до «система зміни фаз газорозподілу». Багато з них не лише коригують фази, але й можуть регулювати висоту відкриття клапанів.
Без фахівця тут ніяк!
Схожі помилки під час сканування
Коли професійного моториста, а точніше діагноста, питають: «які ще можуть з’явитися помилки?», реакція завжди однакова — що це за дивне питання?
Перелічу перше та найближче, що спадає на думку:
- P0030 — перевір датчик кисню перед нейтралізатором,
- P0036 — перевір датчик кисню після нейтралізатора,
- P0171 — збіднена паливо-повітряна суміш;
- Помилки 84 і 89, наприклад у Chevrolet Cruze, означають, що ЕБУ «програмно» знизив заводську потужність для збереження двигуна;
- P0500 — питання до датчика швидкості, але це вже гальмівна система, точніше — ABS…
…і таких помилок діагностуючий комп’ютер в деякому автомобілі може показати — ПОНАД ТИСЯЧУ, і це НЕ перебільшення.
Як усунути помилку Р0016 у моторах різних автомобілів
Через величезне різноманіття конструкцій із кожним конкретним двигуном потрібно працювати «персонально», але рекомендації загального характеру, звичайно ж, є:
- Необхідно проконтролювати працездатність вищезазначених датчиків, а це в першу чергу датчики положення колінвалу та розподільчого валу. Без спеціального обладнання (наприклад, осцилографа або навіть побутового мультиметра) можна перевірити їхню працездатність, цитата з інтернету: «…шляхом підбору і заміни несправного датчика справним». Але хто з рядових автовласників тримає в багажнику комплекти запасних деталей і датчиків?
- Замінити моторну оливу, усі фільтри «по колу», а ще краще — промити масляну систему спеціальною присадкою (якщо це дозволяє виробник вашого автомобіля), особливо канали клапанної системи.
- Перевірити стан ременя/ланцюга ГРМ, роликів, шестерень, натягувачів-успокоювачів та всіх інших сполучених пар.
Однак усі вищеперелічені процедури слід передувати професійною комп’ютерною діагностикою.
Повторю, помилка P0016 у різних моделях двигунів може мати різні причини. Вона належить до так званих системних несправностей і насправді НЕ вказує на причину поломки, а — на місце, де її слід шукати.
І, нарешті, останнє — за допомогою простого сканера помилка P0016 не завжди може діагностуватися, і на всі ваші запитання вам однозначно зможуть відповісти ТУТ.
Сергій Жебаленко,
автомобільний інженер, журналіст,
редактор автомобільної програми «Мотор-ТВ»,
спеціально для Injector.ua
Корисне Помилка P0016: що вона означає, які причини та як її усунути?
