Гідроудар двигуна – що це таке?

Для початку нагадаю зі шкільного курсу фізики, що рідина (вода, у нашому випадку) не стискується, а гідравлічним ударом (гідроударом) зазвичай називають різкий стрибок тиску в замкненій рідинній системі внаслідок раптової і швидкої зміни швидкості її потоку. А от гідроудар двигуна — це дещо інше, хоча фізика процесу така ж. Це удар поршня, який рухається у бік верхньої мертвої точки при закритих клапанах, тоді як у камері згоряння — вода!
Як і коли відбувається гідроудар двигуна?
Вода потрапляє в циліндри з різних причин:
- під час миття двигуна, коли цю процедуру виконує недосвідчений та/або непроінструктований працівник автомийки;
- під час проїзду глибокої калюжі;
- у процесі подолання броду автомобілем, який не обладнаний шноркелем або зі шноркелем, але з дірявими чи пошкодженими трубами повітрозабору.
Коли через повітряний фільтр вода потрапляє до циліндрів (або хоча б до одного), поршень «на повному ходу» врізається в цю саму нестискувану воду. І залежно:
— від кількості води, що потрапила в камеру згоряння;
— від швидкості руху поршня, тобто — від обертів колінчастого вала;
— від рівня компресії, тобто — від технічного стану ГРМ і циліндро-поршневої групи, —
…і відбувається гідроудар двигуна.
Він може бути різної сили й, відповідно, мати різні наслідки. Іноді він буває таким, що підстрибує навіть весь автомобіль — це не жарт і не перебільшення. Двигун при цьому фатально руйнується. А іноді мотор може… просто заглухнути.
Наслідки гідроудару двигуна: і що робити?
- Якщо в момент гідроудару автомобіль був нерухомим або ледь котився, а двигун працював на холостих (або майже холостих) обертах, то він заглухне без особливих наслідків. Таке трапляється під час проїзду глибокої калюжі, коли хвиля перед капотом (і під капотом) дістається повітрозабірника і в процесі природного «затягування» вода потрапляє до циліндра.
Примітка: двигун може заглохнути й з інших причин — бризки води потрапляють на прилади та елементи системи запалювання, і іскра банально «тікає по вологому» повз циліндри.

Наслідки гідроудару двигуна
Алгоритм дій тут нескладний. Якщо колінвал вільно прокручується, але двигун не заводиться — відкриваємо капот і сухою ганчіркою витираємо насухо все, що бачимо. Залежно від конструкції двигуна і його систем (а також від ступеня його «залитості» водою), це можуть бути тільки свічки та високовольтні дроти, або (додавайте сюди) абсолютно всі підкапотні реле, ЕБУ, блок чи блоки запобіжників, а також інші електричні елементи. Можна (а іноді й потрібно) відкрутити свічки та провернути колінчастий вал стартером. Але якщо ви в цьому «не сильно розбираєтесь», краще викликати техдопомогу — автомеханік зробить усе професійно.
Навіть якщо в двигун потрапило небагато води, і після поверхневого огляду виявилось:
- поршні та шатуни не пошкоджені,
- ланцюг або ремінь не порвались,
- і двигун у підсумку запустився…
…все одно надлишок вологи в масляній ванні системи змащення може спричинити утворення емульсії. Визначити її наявність (чи відсутність) зможе тільки фахівець або досвідчений водій. Емульсія в картері не менш небезпечна, ніж сам гідроудар — «угробити» мотор можна за кілька хвилин чи кілометрів. Тому, повторюся: якщо досвіду мало — не ризикуйте, звертайтесь до професіонала.
- Якщо швидкість була високою, і такими ж були оберти двигуна, то наслідки гідроудару можуть бути в рази серйознішими. Це:
- деформація і/або руйнування клапанів та поршневих кілець (а іноді й самих циліндрів);
- деформація і/або руйнування шатунів, вкладишів шатунів і навіть колінчастого вала;
- при руйнуванні шатуна уламки можуть пробити стінку циліндра й навіть бокову стінку блоку;
- деформація інших деталей ГРМ або ШПГ;
- заклинювання поршнів у циліндрах і пробиття ними інших частин ГБЦ чи блоку;
- обриви ременів і ланцюгів ГРМ, які тягнуть за собою нові руйнування.
- Особливо небезпечний гідроудар у дизельному моторі, оскільки компресія тут значно вища, тому й руйнування в такому моторі будуть більш катастрофічними.
І навіть фатальними.
У більшості випадків після «класичного» гідроудару двигун відновленню не підлягає — як бензиновий, так і дизельний. Характер пошкоджень, повторюся, залежить безпосередньо від швидкості автомобіля (і обертів двигуна), а також від кількості води, що одномоментно потрапила в циліндр.
Чого категорично НЕ МОЖНА робити при гідроударі та після нього
Недосвідчений водій може не розуміти всієї серйозності ситуації й одразу почне намагатися завести заглухлий двигун. І, можливо, навіть — заведе! Але він однозначно не зможе почути сторонні шуми, звуки та стуки з моторного відсіку, які можуть свідчити про серйозні механічні пошкодження. Подальші спроби тільки ускладнять ситуацію й призведуть до ще більших деформацій і проблем, а відповідно — і до витрат. Вихід один: кликати на допомогу професіонала або більш досвідченого автомобіліста.
До речі, і професіонал на місці, «в полі», не завжди зможе визначити факт гідроудару й тим більше оцінити його наслідки. Якщо колінчастий вал провертається важко або чути стук при його прокручуванні, то рекомендація тут одна — евакуатор і автосервіс.
Колінчастий вал при гідроударі не завжди ушкоджується фатально, а виникають так звані локальні деформації — задири та подряпини. Подібне з успіхом «лікується» проточуванням і шліфуванням шийок та підбором ремонтних шатунних вкладишів. Трапляється також і заклинювання колінвала, однак істинну причину моторист зможе визначити лише в умовах профільної СТО після розбирання ДВЗ, дефектування та вибракування деталей.
Гідроудар дизельного двигуна
На місці видалити вологу, а тим більше воду, з циліндрів дизельного мотора не вийде жодним чином. Тільки буксирування/евакуація вашого транспортного засобу і далі за схемою — розбирання/дефектування/вибраковування/ремонт.
Що краще: капітальний ремонт мотора чи контрактний двигун?
Подібний запит доволі популярний в інтернеті серед водіїв, які пережили таку ситуацію. Але відповідь на нього можна отримати лише після діагностики та вибраковування пошкоджених деталей, а подекуди навіть цілих частин двигуна — головки або головок блока, блока циліндрів тощо. У порадах ви потреби не відчуєте, оскільки для будь-якого автосервісу і будь-якого моториста ви — джерело роботи і, відповідно, ваших грошей! Тому — ось вам кілька порад на тему, як уникнути гідроудару.
Запобігання гідроудару двигуна
Щоб не знищити мотор під час форсування водної перешкоди, потрібно робити так, як це роблять професійні спортсмени-джипери на своїх змаганнях. Вони завжди «заходять» у воду, в брід, на мінімальній швидкості (попередньо, до речі, перевіривши дно водної перешкоди власними ногами, а точніше — ногами свого штурмана) — навіть за наявності шноркеля.
Примітка: шноркель — це герметичний вивід повітрозабору назовні не лише моторного відсіку, а навіть вище даху автомобіля. Позашляховики з таким «озброєнням» здатні подолати брід навіть тоді, коли сам водій майже захлинається, коли вода доходить йому до підборіддя — а машина при цьому продовжує їхати!
Жоден власник позашляховика (навіть у міській «дощовій ситуації») ніколи не жене перед собою хвилю. Він не газує навіть тоді, коли (здавалось би) найглибше місце вже позаду, а додає газ лише після того, як передня вісь опиняється на протилежному «березі». Тільки так можна гарантовано уникнути гідроудару.
Якщо ваш автомобіль не обладнаний шноркелем, то не варто допускати занурення машини у воду до рівня повітрозабірника. Після виходу з глибокої калюжі потрібно, по-перше, лівою ногою просушити гальмівні колодки, а по-друге, при першій же нагоді все одно відвідати СТО і розповісти своєму механику, що ви побували у «глибокій воді». Адже сапуни (вентиляційні отвори) є і в коробках передач, і в приводних мостах тощо, через них вода може потрапити в картер агрегату. На ШРУСах можуть виявитися потріскані пильовики, і до ремонту вам, у такому випадку, залишиться недалеко.
Гідроудар ЗАВЖДИ легше попередити (або оперативно усунути його наслідки), ніж потім робити повноцінний дорогий і дуже клопіткий КР ДВЗ — розшифровую — капітальний ремонт двигуна.
На всі інші питання щодо моторів, їх ремонту та обслуговування вам дадуть відповідь ТУТ.
Сергій Жебаленко,
автомобільний інженер, журналіст,
редактор автомобільної програми «Мотор-ТВ»,
спеціально для Injector.ua
Корисне Гідроудар двигуна – що це таке?
